نيكانيكا، تا این لحظه: 13 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره
كيانكيان، تا این لحظه: 9 سال و 11 ماه و 28 روز سن داره

زندگي مامان و بابا

یارب نظر تو برنگردد ...

ما و مردم سومالی

1390/6/14 8:11
نویسنده : مامان
329 بازدید
اشتراک گذاری

هفته پیش داشتم کتابی در مورد گرسنگی در جهان با عنوان "گفتگو با پسرم درباره گرسنگی در جهان"  نوشته ژان زیگلر می خوندم بعضی از وقایع کتاب اونقدر تکان دهنده بود که زمان و مکان واقعه رو از یاد می‌بردم و تصور می‌کردم اتفاقات کتاب باید مربوط به گذشته‌های خیلی دور باشه ولی وقتی چشمم به تاریخ واقعه می‌افتاد اصلاً باورم نمی‌شد که الان گرسنگی این همه به مردم فشار بیاره و من کاملاً ازش بیخبر باشم گرسنگی، قحطی و بچه‌های لاغری که از شدت ضعف و لاغری نمی تونن راه برن از کودکی با آفریقا در ذهنم گره خوردن الان که فکر میکنم،  اون تصاویر هنوز هم تو ذهنم کاملاً شفافن فقط یه مدتی فراموششون کرده بودم
سالها بود که به مساله گرسنگی و قحطی  با این وسعت فکر نکرده بودم و تصور می‌کردم با پیشرفت تکنولوژی، سهولت ارتباطات و تاسیس سازمانهای حمایت بین المللی قسمت بزرگی از مشکل گرسنگی توی دنیا حل شده
ولی وقتی خوندم تو سال 77(یک سال قبل از کنکورم که کاملاً درگیر تست زدن و شب و روز درس خوندن  بودم توی دنیا 30 میلیون نفر از گرسنگی از بین رفتن و 828 میلیون نفر از گرسنگی حاد و مداوم رنج می‌برن یا اینکه توی دنیا هر سال 7 میلیون نفر بینایی‌شون رو از دست می دن و 80 درصد از اونا اگه تغذیه درست و مناسبی داشته باشن نابینا نمی‌شن و اینکه فقط توی قاره آسیا 146 میلیون نابینا وجود داره یک کمی، نه خیلی شرمنده شدم و همش به این فکر می کردم ای کاش سال 77 از مساله خبر دار می شدم شاید……………
حالا فکرش رو بکنید یه همچین کتابی خوندین بعد یه روز همین نزدیکی‌ها سوار تاکسی میشین که برین سر کار راننده تاکسی رادیو رو روشن کرده و رادیو اعلام می کنه باز هم توی سومالی قحطی اومده حالا شما می مونید و این فکر که اگه همون سال خبردار می شدم شاید……
بعد با خودم فکر می‌کنم توی زندگیم از این شایدها زیاد بوده و این شاید هم مثل بقیه شایدها ولی راستش رد شدن از کنار هر شاید به این راحتی نیست درد داره و بالا و پایین تون می کنه
بعد با خودم عهد کردم که در این مورد بنویسم نه دیگه انشا…شاید نیست.  بالاخره امروز دست به کار شدم.
راستش مساله قحطی و گرسنگی روی زمین فقط تحت تاثیر عوامل زیست محیطی نیست روی زمینی که بر حسب آمار میتونه برای دو برابر جمعیت فعلیش غذای کافی و مناسب فراهم کنه باید عوامل زیادی دست به دست هم بدن تا عده زیادی در اثر فقر و گرسنگی از بین برن شاید بپرسین مثلاً
مثل جنگ، عدم کارآمدی دولت‌ها در تامین نظم و امنیت داخلی، جامعه مصرفی، عدم توزیع عادلانه کالاهای موجود، عدم کارآمدی سازمانهای بین المللی، منفعت طلبی برخی از دولتها و شرکتهای چند ملیتی و ……
مبارزه با قحطی و گرسنگی و پیشگیری از اون نیاز به دانش داره. فکر می کنم کتاب"گفتگو با پسرم درباره گرسنگی در جهان" یک قسمتی از این بینش و دانش رو به ما میده و باعث میشه با دید روشن‌تری به مساله قحطی و گرسنگی فکر کنیم و شاید بشه تو زندگی تصمیماتی بگیریم که به کاهش فقر و گرسنگی کمک کنه راستش می‌خوام برای کمک به مردم سومالی ازتون بخوام که حتماً این کتاب رو بخونید کمک مالی خیلی خوبه ولی به نظرم خوندن این کتاب هم می تونه خیلی موثر باشه حداقل مشخص می‌کنه نقش ما و مردم دنیا تو این قحطی و گرسنگی چیه کتاب اصلاً قطور نیست و خوندنش حداکثر4 ساعت وقت می‌بره اگر شما هم کتابی در این زمینه می‌شناسید حتماً معرفی کنید.
خلاصه پشت کتاب: چرا سالانه سی میلیون نفر از گرسنگی می‌میرند؟ چرا صدها میلیون نفر از گرسنگی عذاب می‌کشند؟ مگر ثروت در همه جای دنیای امروز ما توزیع نشده است؟ این همه مواد غذایی به کجا می‌رود؟ نویسنده این کتاب در گفتگو با پسرش به پرسش‌های او درباره علت پیدایش فقر و گرسنگی، نقش جنگ‌ها، مزاحمت شرکتهای چند ملیتی، دردسر دولتهای مستبد، عامل آب و هوایی و …‌توضیح مي دهد. 

"از نوشته هاي خاله خوبت"

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)